Happines is ……. receiving what you ordered online

Online shoppen 3.png

Ik was nooit zo van het online kopen. Ja af en toe bij bol.com een boek of dvd, maar dan ook alleen bij bol.com, omdat ik dat een betrouwbare online shop vind. Misschien ben ik nog een beetje van de oude stempel, maar ik ga liever naar de winkel om een mooi meubel uit te zoeken of een wasmachine en zelfs kleren, want dan kun je die tenminste passen. Eén keer heb ik kleren besteld bij een online shop en ze waren allemaal slecht van kwaliteit. Er zat maar één blouse bij die ik even heb gedragen. De rest is in de loop van de tijd, ongedragen de kledingbak ingegaan. Dat doe ik dus ook nooit meer.

Maar tijden veranderen en ook Xenia verandert mee. Mijn vrolijk shoppende persoontje is veranderd in een pfff-ik-moet-de-stad-weer-in-klaagtante. Ja echt, ik heb een hekel aan shoppen gekregen en dat komt eigenlijk, omdat ik niet meer zo mobiel ben als vroeger. Daarbij kan ik niet meer zo goed tegen grote drukte. Als ik naar de winkel ga, dan moet ik een strak plan hebben en zodra de buit binnen is gauw weer terug naar huis… Of naar een terras… Of een restaurantje, want dát vind ik wel leuk! Gezellig zitten en genieten van het lekkers dat aan je tafeltje wordt gebracht. Heerlijk comfortabel achteruit leunend naar mensen kijken! Wat zijn er veel verschillende schoenen, kledingstijlen, loopjes en gedrag. En dat alles nippend aan een glas koude witte wijn met een bitterbal of stukje kaas. Ik kijk graag naar shoppende dames, wijzend naar iedere etalage, terwijl de man naast of zelfs een stap achter hen aan sjokt, bepakt met tassen en ander pakjes. Manlief staat voor diezelfde etalage bedenkelijk te knikken. Zelf vind ik het niet leuk om met mijn man te shoppen. Tenminste als ik kleren, schoenen of boeken wil kopen. Dan is mijn echtgenoot net zo’n bedenkelijk kijkende man waar ik bij anderen zo om moet lachen. Ik voel me schuldig, omdat hij steeds geduldig staat te wachten. Hierdoor word ik ongeduldig en vergaat mijn zin om verder te winkelen. En trouwens, naast het dragen van de tassen heb ik niet veel aan hem. ‘Ja echt, dat is mooi hoor,’ terwijl hij de andere kant op kijkt. Halloho! Mooi, is deze kant opkijken!

Nu wij in het centrum wonen is winkelen een stuk makkelijker geworden. Ik hoef geen eind meer te rijden en een parkeergarage te zoeken. Het liefst zo dicht mogelijk bij de stad, wat vaak niet eens lukte, omdat die altijd als eerste vol zijn. Het is heerlijk om alle winkels bij de hand te hebben, maar dat wil niet zeggen dat ik iedere dag de stad in ga hoor. Vooral de zaterdag en zondag blijf ik het liefst thuis. Echter op maandag- en woensdagmiddag kun je heerlijk rustig winkelen en laat ik nou lekker op woensdag vrij zijn!

In maart van dit jaar begon ineens de coronaperiode. Ik moest nog een nieuwe wasdroger hebben, maar ondanks dat we schuin boven de Mediamarkt wonen hadden we nog steeds niet de tijd genomen om naar een droger te kijken. Met dat vervelende rondzwervende virus wilden we al helemaal niet meer gaan, bang om besmet te raken en dus pakte ik mijn laptop en begon wasdrogers te vergelijken. Toen ik er één gevonden had die oké leek ging het apparaat met één “klik” het winkelmandje in. De volgende dag werd de nieuwe droger keurig geleverd, zelfs op de wasmachine gezet en aangesloten. De oude werd meegenomen. Makkelijk, snel en een uitstekende service! Een week later hadden we een kleinere koelkast nodig. Je raad het al. “Klik”

Inmiddels heb ik de afgelopen tien coronaweken meer online gekocht dan dat ik gewoonlijk in een jaar in de winkel koop. Naast verschillende dvd boxen van series uit de oude doos heb ik de helft van mijn inrichting online gekocht. Een droger, een koelkast, vloerkleden, lampen, vazen, beeldjes, een etagère, huishoudelijke hulpjes voor in de keuken (onnodig maar af en toe best handig) sierkussens, vloerbedekking voor op het terras (wordt binnenkort gelegd), aircoolers, een fietsmandje, een vliegengordijn en zelfs schoenen!! Hoewel ik dáár zeker spijt van zal krijgen, maar ze zagen er zo leuk uit op de foto. Gewoon teveel om op te noemen. Ik begin er zelfs plezier in te krijgen wanneer ik mijn laptop opensla met een aankoop als doel. Ik vergelijk de spullen, lees eventuele recenties, ik google of het bedrijf te vertrouwen is en check de ervaringen van anderen. Tot nu toe is het altijd nog goed gegaan. Behalve die ene keer met die kleren heb ik nog geen miskoop gedaan.

Toch ga ik naar bepaalde winkels liever zelf, zoals kledingwinkels, meubelzaken, Rituals en natuurlijk de supermarkten en drogisterijen. Van de week had ik een dagje voor mezelf en aangezien ik heel erg aan een nieuwe zomergarderobe toe was heb ik mijn loopschoenen aangetrokken, boodschappenkarretje mee en ben op stap gegaan. De bedoeling was om heel even wat te neuzen tussen de kleren van mijn vaste kledingzaken en daarna boodschappen te doen bij Appie. Twee vliegen in één klap! Uiteindelijk ben ik geslaagd in alle kledingzaken waar ik binnen ben geweest. Mijn boodschappenkarretje zat vol met kledingtassen en dus was er geen plaats meer voor eten. Helemaal uitgeput kwam ik thuis en appte Michel of hij de boodschappen wilde halen. ‘Sorry, geen boodschappen gekocht, maar wel heel veel kleren’. In gedachten zag ik de schrik op zijn gezicht, maar wijs als hij is heeft hij geen antwoord gegeven op dat laatste stukje zin. ‘Is goed, ik doe de boodschappen wel.’

Waarom ik nog geen boodschappen online bestel? Nou, wel geprobeerd hoor, toen wij in corona-quarantaine zaten. Helaas waren alle online boodschappen sites zo overbelast dat er geen plek meer was. Ik zou bericht krijgen wanneer ik aan de beurt was. Nu zijn we meer dan tien weken verder en ik heb nog steeds geen bericht ontvangen. Ach, een boodschapje is eigenlijk zo gehaald. Vooral nu ik een boodschappentas op wieltjes heb is het voor mij een stuk makkelijker. Oma-like oké, maar wel makkelijk en daar gaat het  toch om. Onszelf het leven wat makkelijker maken! En daar hoort nu ook online shopping bij! “Klik”

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Scroll To Top